logo
logo

Cuarteto DORIC· DORIC STRING QUARTET


Alex Redington,violín
Ying Xue, violín
Hélène Clément, viola
John Myerscough, violonchelo


twitter

“El Cuarteto Doric desarrolló un fascinante ciclo de conciertos, rico en variedad, impecable en la ejecución”.

The Guardian, 27 octubre 2018 (Snape Maltings, Britten Weekend)

 

Firmemente establecido como uno de los principales cuartetos de su generación, el Doric String Quartet recibe el reconocimiento entusiasta del público y la crítica en todo el mundo. Con un repertorio que abarca desde Haydn hasta Bartók, Adès y Brett Dean, su calendario le lleva a las principales salas de conciertos de todo el mundo, incluidos el Concertgebouw de Ámsterdam, Konzerthaus de Viena, Konzerthaus de Berlín, Elbphilharmonie de Hamburgo, Louvre, Carnegie Hall y Kioi Hall de Tokio, además de ofrecer actuaciones en el Wigmore Hall con asiduidad.

Uno de sus recientes éxitos ha sido la interpretación del Cuarteto nº 3 de Brett Dean, escrito específicamente para el Doric. Con su estreno mundial en junio de 2019, "Hidden Agendas" fue un encargo coproducido por la Konzerthaus de Berlín, el Carnegie Hall, la Bienal del cuarteto de cuerda de Ámsterdam, el Festival Internacional de Edimburgo, Musica Viva Australia y el Festival de música de cámara West Cork.

Entre sus próximos conciertos destacan nuevas actuaciones en el Wigmore Hall, CNDM de Madrid CNDM, Festspiele Mecklenburg Vorpommern y el Festival Frederiksvaerk, giras que los llevarán a Bélgica, Países Bajos, Dinamarca e Israel. El Cuarteto regresará a los Estados Unidos para su habitual gira anual, donde retomará su colaboración con el pianista Benjamin Grosvenor con actuaciones que incluyen San Francisco, Chicago y el Princeton College.

Desde hace ya cinco temporadas, Doric disfruta el desafío de interpretar la obra de John Adams Absolute Jest, para cuarteto de cuerdas y orquesta. Ofreció su estreno austríaco en la Konzerthaus de Viena dirigidos por el propio Adams, el estreno holandés con la Filarmónica de la Radio de Holanda en el Concertgebouw dirigidos por Markus Stenz e interpretó la pieza en Glasgow con la Orquesta Sinfónica Escocesa de la BBC. Su grabación de esta obra con la Real Orquesta Nacional de Escocia y Peter Oundjian, editada por Chandos en 2018, fue nombrada Grabación del mes en el BBC Music Magazine y elogiada por la "suntuosa dulzura y nitidez de láser" de su interpretación.

El Doric mantiene asimismo una apretada agenda en festivales como la Schubertiada de Schwarzenberg, Grafenegg, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Schwetzingen, Edimburgo, Aldeburgh, West Cork, Cheltenham, Delft y Risør, además de colaboraciones con artistas como Ian Bostridge, Mark Padmore, Alexander Melnikov, Pieter Wispelwey, Jonathan Biss, Chen Halevi, Benjamin Grosvenor, Elizabeth Leonskaja, Alina Ibragimova y Cédric Tiberghien.

Desde 2010, Doric graba en exclusiva para Chandos Records, con diversos lanzamientos que cubren un repertorio que abarca desde Schumann hasta Korngold y Walton, así como trabajos con orquesta, como Introducción y Allegro de Elgar y Absolute Jest de Adams. 2019 vio el lanzamiento de su grabación -ya de referencia- de la Integral de Cuartetos de cuerda de Britten que cosechó brillantes críticas brillantes a nivel internacional. Grabada en la sala de conciertos de Snape Maltings durante una serie de actuaciones en el Britten Weekend, el disco fue Álbum de la semana en The Sunday Times, Editor’s choice en Gramophone y el Cuarteto Doric recibió los elogios del BBC Music Magazine por su "extraordinaria afinidad" con la música de Britten. El continuo compromiso del grupo con Haydn los ha llevado a grabar hasta la fecha sus Cuartetos op. 20, op. 76 y op. 64, discos que han obtenido el aplauso de la prensa especializada, incluyendo el Editor’s Choice de Gramophone, Choc du Mois en Classica Magazine y una nominación al Premio Gramophone. Su próxima grabación de la serie Haydn (el opus 33) salió al mercado en octubre de 2020 y sus próximos registros incluyen cuartetos de Mozart y Mendelssohn.

Formado en 1998, el Doric String Quartet obtuvo el primer premio en el Concurso internacional de música de cámara de Osaka 2008 y el segundo premio en el Concurso internacional de cuartetos de cuerda Paolo Borciani. En 2015 el Doric fue nombrado Cuarteto docente en asociación con la Royal Academy of Music de Londres y desde 2018 asumió la Dirección Artística del Festival Mendelssohn on Mull, cargo que le permite jugar un papel clave en la ejecución de la misión principal del Festival, proporcionar a los jóvenes profesionales de la música de cámara una semana de tutorías, entrenamiento y desarrollo intensivos.

La violista del cuarteto, Hélène Clément, toca una viola Guissani de 1843, generosamente prestada por la Fundación Britten-Pears y que fue anteriormente propiedad de Frank Bridge y Benjamin Britten.

ww.doricstringquartet.com

Firmly established as one of the leading quartets of its generation, the Doric String Quartet receives enthusiastic responses from audiences and critics across the globe. With repertoire ranging from Haydn through to Bartok, Ades and Brett Dean, the Quartet’s schedule takes them to the leading concert halls around the world including Amsterdam Concertgebouw, Vienna Konzerthaus, Berlin Konzerthaus, Hamburg Elbphilharmonie, Louvre, Carnegie Hall and Kioi Hall Tokyo as well as regular performances at Wigmore Hall.

A recent highlight of the Quartet’s programming has been Brett Dean’s String Quartet No 3, written specifically for the Quartet. Given its world premiere in June 2019, “Hidden Agendas” was co-commissioned for the Doric by the Berlin Konzerthaus, Carnegie Hall, Amsterdam String Quartet Biennale, Edinburgh International Festival, Musica Viva Australia and the West Cork Chamber Music Festival.

Forthcoming highlights include returns to the Wigmore Hall, Madrid CNDM, Festspiele Mecklenburg Vorpommern and the Frederiksvaerk Festival, with other tours taking them to Belgium, the Netherlands, Denmark and Israel. The Quartet returns to the US for its annual tour, where they will revisit their partnership with Benjamin Grosvenor for performances including San Francisco, Chicago and at Princeton College.

With a curiosity for repertoire and setting, the Quartet was delighted to take on John Adams’ “Absolute Jest” for String Quartet and Orchestra. The Quartet was invited to give the Austrian premiere at the Vienna Konzerthaus with John Adams conducting, the Dutch premiere with the Netherlands Radio Philharmonic at the Concertgebouw under Markus Stenz and performed the piece with the BBC Scottish Symphony and BBC Symphony Orchestras. Their recording of the piece with the Royal Scottish National Orchestra and Peter Oundjian, released on Chandos in 2018, was named Recording of the Month in BBC Music Magazine and praised for the “sumptuous sweetness and laser-like clarity” of its performance.

Alongside main season concerts the Quartet has a busy festival schedule and has performed at the Schwarzenberg Schubertiade, Grafenegg, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Schwetzingen, Edinburgh, Aldeburgh, West Cork, Cheltenham, Delft, and Risør Festivals, collaborating with artists including Ian Bostridge, Mark Padmore, Alexander Melnikov, Pieter Wispelwey, Jonathan Biss, Chen Halevi, Elizabeth Leonskaja, Benjamin Grosvenor, Alina Ibragimova and Cédric Tiberghien.

Since 2010 the Doric Quartet has recorded exclusively for Chandos Records, with their releases covering repertoire ranging from Schumann through to Korngold and Walton as well as works with orchestra including Elgar’s Introduction and Allegro and John Adams’ Absolute Jest. 2019 saw the release of the Quartet’s benchmark recording of the complete Britten String Quartets which gathered glittering reviews across the board. Recorded at Snape Maltings Concert Hall in conjunction with a series of performances at the Britten Weekend celebrations, the disc was Album of the Week in The Sunday Times, Editor’s Choice in Gramophone and saw the Doric praised in BBC Music Magazine for its “extraordinary affinity” with Britten’s music. The Quartet’s ongoing commitment to Haydn has so far seen them record the complete Opus 20, Opus 76 and Opus 64 Quartets with the recordings attracting acclaim including Editor’s Choice in Gramophone, Choc du Mois in Classica Magazine and a shortlisting for a Gramophone Award. The next instalment in the Quartet’s series of Haydn recordings (Opus 33) will be released in October 2020, with other future recording plans including quartets by Mozart, Mendelssohn.

Formed in 1998 the Doric String Quartet won first prize at the 2008 Osaka International Chamber Music Competition and 2nd prize at the Premio Paolo Borciani International String Quartet Competition. In 2015 the Quartet was appointed as Teaching Quartet in Association at the Royal Academy of Music in London and from 2018 the Quartet took over the Artistic Directorship of the Mendelssohn on Mull Festival, a position which sees them play a key role in implementing the Festival’s core mission of providing young chamber music professionals with a week of intensive mentoring, coaching and development.

The Quartet’s violist Hélène Clément plays a viola by Guissani from 1843, generously on loan from the Britten-Pears Arts and previously owned by Frank Bridge and Benjamin Britten.

CONCIERTOS

  • Wiltshire Music Centre Reg Burnard. Marzo 2013
  • Financial Times Richard Fairman. Wigmore Hall. Londres. Enero 2013
  • The Washington Post Charles T. Downey. Phillips Collection. Noviembre 2012
  • The Press Martin Dreyer. York University. Febrero 2012
  • The Financial Times. Wigmore Hall – Diciembre 2012
  • “Doric String Quartet keeps genre young and vital”. Library of Congress – Noviembre 2010.
  • …and here was a performance of quite exceptional finesse, so soft-grained in its opening notes that you had to tune your ears to the theme that would later inspire the opening of Verdi’s Requiem, but invariably responsive to those sudden explosions of temper that became a feature of so many of Schubert’s masterpieces. The Herald - Perth Schubertiade – Octubre 2010
  • The English musicians certainly uncovered a plethora of unsuspected voices and colours in its Allegro di molto e scherzando. Leader Alex Redington imbued the Adagio with telling emotion, despite Haydn’s deceptively casual accompaniment. His daring, yet affecting, portamenti in its final bars seemed inevitable. After a Minuet, distinguished from its Trio in both tempo and tone, the Finale revealed that there is nothing like fugal banter to showcase a first-class ensemble.
    New Zealand Herald. Auckland Town Hall – Septiembre 2010
  • This recital showed just why the Doric Quartet has recently been attracting so much praise. From the technical standpoint the players are superb, but, beyond that, they blend together as though of one mind – the touchstone of any such group.
    www.classicalsource.com. Wigmore Hall – Abril 2010

ÁLBUMES

KORNGOLD - Piano Quintet . String Sextet
DSQ-Korngold-Quintet-Sextet-Cover


SCHUMANNDSQ-Schumann


WALTONDSQ-Walton-Front


KORNGOLD String QuartetsDSQ-Korngold_cover


HAYDN



BRETT DEAN
Epitaphs For Strings. Allison Bell; Brett Dean; Doric String Quartet.



Janácek & Martinu
String Quartet



HAYDN
String Quartet ,OP. 20



Schubert
String Quartet


Schumann
String Quartets


Korngold
String Quartets


Korngold
Piano Quintet . String Sextet


Walton
String Quartet


Haydn
String Quartets